...
...
...
...
...
...
...
...
...
Pierwsza edycja Mycorial Theater (2-8 października 2014) - projektu artystycznego Pauliny Ołowskiej, w którym do współpracy zaproszono artystów i kuratorów z całego świata. Uczestnicy, za punkt wyjścia mając naukę o grzybach - mykologię, zamienili drewnianą willę w międzynarodowy dom pracy twórczej.
Uczestnicy: Danai Anesiadou, Agnieszka Brzeżańska, Bonnie Camplin, Patrizio Di Massimo, Habima Fuchs, Paulina Ołowska, Mathilde Rosier, Georgia Sagri, Monika Szczukowska
Pierwsza edycja Mycorial Theater (2-8 października 2014) - projektu artystycznego Pauliny Ołowskiej, w którym do współpracy zaproszono artystów i kuratorów z całego świata. Uczestnicy, za punkt wyjścia mając naukę o grzybach - mykologię, zamienili drewnianą willę w międzynarodowy dom pracy twórczej.
Uczestnicy: Danai Anesiadou, Agnieszka Brzeżańska, Bonnie Camplin, Patrizio Di Massimo, Habima Fuchs, Paulina Ołowska, Mathilde Rosier, Georgia Sagri, Monika Szczukowska
Pierwsza edycja Mycorial Theater (2-8 października 2014) - projektu artystycznego Pauliny Ołowskiej, w którym do współpracy zaproszono artystów i kuratorów z całego świata. Uczestnicy, za punkt wyjścia mając naukę o grzybach - mykologię, zamienili drewnianą willę w międzynarodowy dom pracy twórczej.
Uczestnicy: Danai Anesiadou, Agnieszka Brzeżańska, Bonnie Camplin, Patrizio Di Massimo, Habima Fuchs, Paulina Ołowska, Mathilde Rosier, Georgia Sagri, Monika Szczukowska
Pierwsza edycja Mycorial Theater (2-8 października 2014) - projektu artystycznego Pauliny Ołowskiej, w którym do współpracy zaproszono artystów i kuratorów z całego świata. Uczestnicy, za punkt wyjścia mając naukę o grzybach - mykologię, zamienili drewnianą willę w międzynarodowy dom pracy twórczej.
Uczestnicy: Danai Anesiadou, Agnieszka Brzeżańska, Bonnie Camplin, Patrizio Di Massimo, Habima Fuchs, Paulina Ołowska, Mathilde Rosier, Georgia Sagri, Monika Szczukowska
Pierwsza edycja Mycorial Theater (2-8 października 2014) - projektu artystycznego Pauliny Ołowskiej, w którym do współpracy zaproszono artystów i kuratorów z całego świata. Uczestnicy, za punkt wyjścia mając naukę o grzybach - mykologię, zamienili drewnianą willę w międzynarodowy dom pracy twórczej.
Uczestnicy: Danai Anesiadou, Agnieszka Brzeżańska, Bonnie Camplin, Patrizio Di Massimo, Habima Fuchs, Paulina Ołowska, Mathilde Rosier, Georgia Sagri, Monika Szczukowska
Pierwsza edycja Mycorial Theater (2-8 października 2014) - projektu artystycznego Pauliny Ołowskiej, w którym do współpracy zaproszono artystów i kuratorów z całego świata. Uczestnicy, za punkt wyjścia mając naukę o grzybach - mykologię, zamienili drewnianą willę w międzynarodowy dom pracy twórczej.
Uczestnicy: Danai Anesiadou, Agnieszka Brzeżańska, Bonnie Camplin, Patrizio Di Massimo, Habima Fuchs, Paulina Ołowska, Mathilde Rosier, Georgia Sagri, Monika Szczukowska
Pierwsza edycja Mycorial Theater (2-8 października 2014) - projektu artystycznego Pauliny Ołowskiej, w którym do współpracy zaproszono artystów i kuratorów z całego świata. Uczestnicy, za punkt wyjścia mając naukę o grzybach - mykologię, zamienili drewnianą willę w międzynarodowy dom pracy twórczej.
Uczestnicy: Danai Anesiadou, Agnieszka Brzeżańska, Bonnie Camplin, Patrizio Di Massimo, Habima Fuchs, Paulina Ołowska, Mathilde Rosier, Georgia Sagri, Monika Szczukowska
Pierwsza edycja Mycorial Theater (2-8 października 2014) - projektu artystycznego Pauliny Ołowskiej, w którym do współpracy zaproszono artystów i kuratorów z całego świata. Uczestnicy, za punkt wyjścia mając naukę o grzybach - mykologię, zamienili drewnianą willę w międzynarodowy dom pracy twórczej.
Uczestnicy: Danai Anesiadou, Agnieszka Brzeżańska, Bonnie Camplin, Patrizio Di Massimo, Habima Fuchs, Paulina Ołowska, Mathilde Rosier, Georgia Sagri, Monika Szczukowska
Pierwsza edycja Mycorial Theater (2-8 października 2014) - projektu artystycznego Pauliny Ołowskiej, w którym do współpracy zaproszono artystów i kuratorów z całego świata. Uczestnicy, za punkt wyjścia mając naukę o grzybach - mykologię, zamienili drewnianą willę w międzynarodowy dom pracy twórczej.
Uczestnicy: Danai Anesiadou, Agnieszka Brzeżańska, Bonnie Camplin, Patrizio Di Massimo, Habima Fuchs, Paulina Ołowska, Mathilde Rosier, Georgia Sagri, Monika Szczukowska
Małgorzata Mirga
Kwiecień 2021
Wystawa Tkanin
Fundacja Dom Twórczy Kadenówka
MORA ZMORA.
Żeńskie istoty mityczne w folklorze słowiańskim
21 marca 2021
Nawiedzają: Edna Baud z Pomorza, Olwia Gzuy z Epping Forrest, Jakub Gliński z Żoliborza, Zhanna Gladko z Mińska, Olga Holzschuh z Nadrenii, Adéla Janská z Ołomuńca, Kuba Falk Pielgrzym, Jadwiga Król-Wilczek z Podhala, Nina Paszkowski z Lotaryngii, Jill Peters z Kaukazu
Nawiedzina: Zofia Lisowska z Mokotowa
„Bo ileż to razy patrząc na stary zamek, koronujący ruinami górę mego rodzinnego miasteczka, marzyłem, że kiedyś w ten wieniec wyszczerbionych murów nasypię widm, duchów, rycerzy; że odbuduję upadłe sale i oświecę je przez okna ogniem piorunowych nocy, a sklepieniom każę powtarzać dawne Sofoklesowskie „niestety!” A za to imię moje słyszane będzie w szumie płynącego pod górą potoku, a jakaś niby tęcza z myśli moich unosić się będzie nad ruinami zamku (...) Tak więc, kiedy ty dawne posągowe Rzymian postacie napełniasz wulkaniczną duszą wieku naszego; ja z Polski dawnej tworzę fantastyczną legendę, z ciszy wiekowej wydobywam chóry prorockie (…)”
Juliusz Słowacki, Wstęp do Balladyny, 1839
Wiara w demony, bożki i inne mitologiczne stworzenia decydowała o wielu aspektach życia w przedchrześcijańskich społeczeństwach. To one decydować miały o tym, komu powiodą się żniwa, komu urodzą się dzieci, a kogo w danym roku trzeba będzie pogrzebać. Pomimo chrystianizacji terenów słowiańskich, te wierzenia w pewnym stopniu przetrwały do dziś, w dużej mierze w historii ustnej. Różne ich wątki i motywy, pochodzące z tradycji ludowej i opowieści zasłyszanych od dziadków, składają się na bogatą, różnorodną i porywającą wyobraźnię całość.
Szczególne miejsce zajmowały w mitologii Słowian kobiece bóstwa. To one decydowały o ludzkim powodzeniu lub nieszczęściu. W późniejszych chrześcijańskich tłumaczeniach słowiańskich mitów, rola i cechy wielu z tych postaci zostały wypaczone przez katolicką moralność. Grzech Ewy przelał się również na Szyszymorę, Mamunę i Rusałkę, które ponoszą jego konsekwencje aż do dziś.
Teoria duchologii głosi, że teraźniejszość istnieje tylko w odniesieniu do przeszłości. Estetyki czasów przeszłych, które jeszcze 20 lat temu uważaliśmy za staromodne, ponownie powracają jako ‘widma’ przeszłości. Fascynacja przeszłością, mityzacja czasów które dawno minęły i nadawanie im nowych kontekstów, również objawia się w powrocie do fascynacji mitologią słowiańską. Rewizjonizm dawnych słowiańskich wierzeń pozwala zrzucić ciężar patriarchalnych mitów i na nowo zabłysnąć postaciom dobrze nam znanym, jak Zmora czy wiosenna Marzanna.
Artyści i Artystki współtworzący wystawę „Mora Zmora. Żeńskie istoty mitologiczne w folklorze słowiańskim”, angażując się w ten magiczny rewizjonizm słowiańskich mitów, odkrywają na nowo złożoność żeńskich postaci mitologii słowiańskiej. Wypełniają luki pozostawione po chrześcijańskich, niezwykle polaryzujących interpretacjach ludowych opowieści pozwalają mitom odrodzić się na nowo, i w duchu Marzanny - bożki przewodniej wystawy.
Organistówka, główna lokalizacja wydarzenia, również przechodzi proces odrodzenia, inspirując się symboliką Marzanny, która swoją coroczną śmiercią zwiastuje wiosnę. Jest to budynek z 1860 roku, znajdujący się tuż obok starego kościoła Św. Marii Magdaleny w Rabce Zdroju, który wymaga gruntownego remontu wiążącego się z rozebraniem dużej części obiektu i odbudowaniem go z nowych lub zakonserwowanych materiałów. Przed ostatecznym, rytualnym odrodzeniem, Organistówka w oryginalnej formie będzie gościła wystawę ‘Mora Zmora’. Wystawa łączy teraźniejszość z przeszłością na poziomie metafizycznym i utrwala te ostatnie momenty historycznej Organistówki w pamięci widzów.
Zofia Lisowska, 2021